Saturday, June 03, 2006

Hyperculture
The Human Cost of Speed
"Toda a mudança que arrasta o indivíduo numa sucessão de eventos que ele não consegue discernir pode ser considerada uma revolução".

Há algum tempo atrás li esse livro escrito pelo PhD canadense Stephen Bertman. Entre vários insights importantes, acredito que o mais relevante é a análise que ele faz sobre o fenômeno do imediatismo ou “nowism”. Traduzi livremente um breve comentário sobre o livro (omiti algumas coisas de propósito) que achei no site do Greenwood Publishing Group.

Some time ago I read this book written by Canadian PhD Stephen Bertman. Among some important insights, I believe the most relevant one is the analyses he provides on the “nowism” phenomenom. I freely translated a short review of the book (some intentional omissions) from the Greenwood Publishing Group website.

As doenças sociais modernas crescentes, incluindo aí a desintegração da família, materialismo desenfreado, stress, todos tão comuns atualmente. Stephen Bertman explica esses fenômenos violentos através de um princípio unificante e simples: o ritmo acelerado da sociedade moderna está ajudando a desconstruir a essência de nossos valores mais fundamentais. Em Hyperculture, Bertman ousadamente fornece um diagnóstico da aberração crônica moral e ética causada, em parte, pelo vício contemporâneo por imediatismo. O tratamento que Bertman propõe no seu livro, requer nada menos que uma desaceleração drástica; precisamos recuperar o controle sobre a tecnologia que está a nossa disposição e que agora nos domina a fim de garantir um futuro para as gerações posteriores. De acordo com Bertman, vivemos em uma sociedade governada pelo “poder do agora”, um poder que nos dá gratificação instantânea exigindo obediência imediata. Como resultado, adaptamos nossas vidas e valores para corresponder a essas tecnologias que nos rodeiam. Ao fazer isso, entretanto, pagamos um alto preço na mente e no espírito. Sem a sabedoria do passado e muito acelerados para considerar as conseqüências de nossas ações, somos arrebatados numa cultura de sensacionalismo e transciência na qual a própria definição de identidade e democracia estão sendo transformadas. Hyperculture ousa sugerir que a cura para essa situação não está numa “information superhighway” mas em um processo doloroso e radical de desaceleração de nossas vidas o suficiente para retomarmos a consciência.
ENGLISH
The rampant illnesses of our society--including the disintegration of the family, the degradation of the environment, unlimited commercialism, and unrelenting stress--are familiar to us all. For the first time, Stephen Bertman attempts to explain these disparate, overwhelmingly negative phenomena with a single, unifying principle: that the accelerated pace of American society is eroding the essence of our most fundamental values. In 1970, Alvin Toffler identified a psycho-biological disease he called "future shock" caused by "too much change in too short a time." Now Bertman daringly diagnoses an even more serious condition, "hyperculture," a chronic warping of morals and ethics caused by America's addiction to speed. The treatment, he argues in this book, will require nothing less than a drastic slowdown--we must reassert control over the technologies that now dominate us in order to insure a humane future for our children and ourselves. We live, according to Bertman, in a society ruled by the "power of now," a power that gives us instant gratification even as it demands our instantaneous obedience. As a result, we have adapted our lives and values to match the speed-of-light electronic technologies that surround us. But, in so doing, we have paid a high price in spirit and mind. Cut off from the wisdom of the past and too rushed to consider the consequences of our actions, we are caught up in a culture of sensationalism and transience in which the very definitions of personal identity and democracy are being transformed. Hyperculture dares to suggest that the cure for our condition lies not in an "information superhighway" or "third wave information revolution," but in the radical and painful process of decelerating our lives enough to reclaim them. It is a daunting challenge, to be sure, but one on which our happiness and even our survival depend.

1 comment:

Daniel de Aguirres said...

"Cut off from the wisdom of the past and too rushed to consider the consequences of our actions, we are caught up in a culture of sensationalism and transience in which the very definitions of personal identity and democracy are being transformed."
Interesting. Is there anybody out there who cares? I mean once we've been through this massive revolution it's so difficult to grasp the powers that rule, for the same reason that it's hard to decelerate and jump out of the bandwagon.